tirsdag 9. februar 2010

Har du tenkt på at den beste måten å bli bedre på er å starte med å fokusere på hva du faktisk er flink til?

Det er helt vanlig både på skolen, på jobb og andre sammenhenger hvor vi skal lære noe nytt, å fokusere på hva vi ikke kan og på hvilke områder vi ikke er gode nok. Det som er et paradoks her, er at vi mennesker er mer kreative og mottakelige for læring når vi føler mestring. Med en god mestringsfølelse som utgangspunkt er det utrolig hvor mye vi kan lære, strekke oss og utvikle oss.

Jeg har en klok kollega som har skjønt dette. Når hun skal gi meg konstruktiv tilbakemelding på noe jeg har gjort, et produkt jeg har begynt på eller en jobb jeg har utført, starter hun alltid med å peke på det hun synes var bra. Ja hun får meg stort sett alltid til å føle at det var veldig bra. Etter at hun har skapt denne mestringsfølelsen, kommer hun meg sine gode forslag til hva jeg kan gjøre for at produktet kan bli bedre eller hvordan oppgaven kan løses på en bedre måte. Siden jeg da allerede føler meg veldig flink, har jeg stor tro på at jeg skal få til det hun foreslår :-)). Er ikke det utrolig bra?!

Tenk om vi alle kunne forholde oss sånn til familiemedlemmer, kollegaer, venner, klienter, kunder og andre samarbeidspartnere!

Etter en lang arbeidsdag, og en deilig ettermiddag med to av mine småtroll (Nooriamannen og mitt store småtroll var på trening) har jeg nå krøllet meg sammen i sofaen med en kopp te. Sånne kvelder er så deilige!

Foto: Alle foto i innlegget er tatt av Nooriamannen. Bildene viser gamle skatter som jeg er veldig glad i.

10 kommentarer:

MODERN COUNTRY sa...

Hei kjære Nooria, takk for koselige besøk! Og for et utrolig flott og tankevekkende innlegg!! Din kollega er topp, det må du fortelle videre! Og takk for at du er en av dem som gir akkurat meg en god mestringsfølsle. Ja det er deilig når noen får en til og føle seg god nok og vel. Jeg prøver alltid og ha i hodet, skal man gi kritkk så er det også rom for litt ros. For mye ris gjør en motløs, mens ros gir energi og motivasjon til å og forsøke videre. Som kreative er vi vel nok våre største kritikere, og det er en fantastisk flott gjeng her inne som er supre med positive tilbakemeldinger. Uten dem hadde mange nystartede bedrifter ikke sett dagens lys!

Så deilig og kunne krølle seg opp i sofaen og nyte kvelden, det gjør du bra! Ha det godt i kveld, god klem, Aina :)

Hulda sa...

Ja, dette er det mye sannhet i. Man har vel så alt for lett fokuset på det man ikke mestrer, og kanskje rett og slett har problemer med. En klok kollega du har.

Beundrer de deilige halvstrømpene du fikk av svigermoren din. Nydelige!Flotte ting i dette innlegget også.

moa sa...

Så klokt & nydelig innlegg -
i både ord og bilder..

moaklem ♥

Lilliannes verden sa...

For ein kjekke blogg! Gratulerar med ny følgar: MEG!
Her kunne eg sittet å lest lenge :)
Du skriv bra altså!

Maliva`s verden sa...

Hei du vakre...Nå har jeg endelig fått tid til et lengere besøk her inne hos deg. Det jeg finner er kloke ord og masse inspirasjon. Det liker jeg vøttu;o) Elsker jo slike gamle skatter som du er heldig eier av også.
Tok også en titt inn i butikken din....så flink du er. Hadde mine barn vært yngre, hadde du hatt en kunde i meg kan du si;o) Skal tipse andre om deg også....Lykke til. Jeg sender deg en mail etterhvert, og igjen takk for mailen jeg fikk fra deg. Fortsatt fin uke til deg fra M-L

Abrakadabras. sa...

Hei, jeg er så enig. Gikk på Tegning, form farge for noen år siden. Der var de veldig "flinke" til å påpeke det vi gjorde feil. På en måte var det vel bra, for ved terminslutt ble karakterene gode. Likevel var resultatet at det tok flere år før jeg fikk lyst til å "praktisere" for eksempel maling eller annet. Det gjaldt ikke bare meg, men flere av oss. Likevel, nå er alt glemt og vi har mange hobbyer :o)

MissMette sa...

Hei Nooria
Fantastisk herlige blogg du har ♥ tror ikke jeg har vært her før! Flotte bilder, inspirasjon og mye variert så her kommer jeg nok tilbake :o) Legger deg til på blogglisten min jeg… Flott innlegg også ♥ Ønsker deg en fin dag. Klem fra Mette

Nooria sa...

Takk for koselige ord dere! Det varmer uendelig mye!

AstridVU sa...

For et utrolig tankevekkende og godt skrevet innlegg - spedd på med vakre, vakre bilder!

Ann sa...

Så fint du skriver og så mange flotte bilder og ting du viser! Det skatollet var helt vidunderlig! -Og i en herlig farge!

Klem, Ann :)