mandag 23. januar 2012

Hagedrømmer



Snøen har lavet ned i helgen, men det må da være lov å drømme om sommer, sol og hage likevel.


De siste årene har jeg lagd nye bed og plantet mye nytt, men dette året har jeg planer om å først og fremst forvalte det jeg har. Det vil si, det er hvertfall planen. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg nok både til å så en del (Cosmos. erteblomst mm.)


I fjor begynte deler av hagen min å se frodig ut. I år håper jeg å få enda mer lønn for strevet. Jeg håper på frodige pioner, ridderspore, clematis, kattost, storkneb og roser.


For å få til det må jeg kalke (jeg har sur jord på ene siden av huset pga tre svære furuer i naboens hage) og beskytte mot rådyr.


Sommeren 2010 hadde jeg stor suksess med Revira mot rådyr, men i 2011 var det MYE rådyr i nabolaget (antagelig pga noen gauper som holdt til i området), og da funket ingen ting.


Rådyrene spiste roser og kattost. I år blir det muligens gjerde av hønsenetting eller armeringsjern rundt alle rosebed og bed med kattost på våren. Håpet mitt er at dersom jeg klarer å stenge rådyrene ute på vårparten, så får jeg lønn for strevet i form av vakre planter når det er høysommer og rådyrene finner mat i skogen. Dersom noen har gode tips er jeg svært mottagelig!


Noe nytt har jeg selvsagt også lyst på i hagen. Vi skulle gjerne hatt en jordbæråker samt ripsbusker og solbær.


Men mest av alt håper jeg vi kan nyte sommeren og hagen.


I dagens innlegg har jeg tatt med noen glimt av hagen fra tidligere år.








Måtte dette bli en sommer med mange vakre øyeblikk, vakre farger og velduftende blomster!


Vi blogges!

6 kommentarer:

Hulda sa...

Åh, dette var vakkert! Så skjønn blomstring i hagen deres, og ikke minst; skjønne bilder av den. Her kan man drømme seg bort.

Håper det blir en fin sommer over hele landet. :)

lavendel mio sa...

Hei
Her fant jeg en nydelig blogg!
Litt av en frodig hage du har.
Har hagedilla selv, så vi har mye å glede oss til:)
Ha en fin uke, Hanne

Lykke-Li sa...

For en nydelig hage, håper det blir skikkelig sommervær i år! :D
Vil også gjerne ha tips for rådyr, mine var fraværende på våren i fjor. Men kom på sensommeren, og da spiste de alt. ;o)

Turid sa...

Utrolig lekker hage du har, og fin blogg. Følger deg videre :) Ha en riktig fin tirsdag videre.

Landcharm sa...

Masse vakkert å drømme seg bort i, men jeg drømmer om skiføre akkurat nå jeg...Men vet at tiden utover bare flyr, så sommeren er ikke SÅ langt unna.

Huset på landet sa...

Så vakre bilder. Nå lengter jeg til sommeren og hagepysler nå...

Vakker blogg du har. Jeg legger meg til, og gleder meg til flere innlegg! :-)
Line