onsdag 27. mars 2013

Oppgjør med drittmaten

Jeg er veldig opptatt av hva slags mat jeg og familien min spiser, og i dag oppdaget jeg at Andreas Viestad og jeg deler noen tanker om temaet.

"De siste årene er det blitt økt fokus på betydningen av å leve sunt. Myndighetene oppfordrer til én time fysisk aktivitet hver dag. Og vi vet alle at det å være sammen i familien, foreldre og barn, er helt sentralt for en god oppvekst og god livskvalitet. Vi har mer fritid og mer penger enn noen sinne.

Aner ikke hvem som lager maten vår

Samtidig hersker det fortsatt en holdning om at maten vår bør være så billig og lettvint som mulig, og at den aller helst bør være laget ferdig for oss. Dette har spart oss tid og penger, men det har også ført til en umyndiggjøring. Vi har mistet kontrollen over en viktig del av tilværelsen, overlatt en viktig del av livet vårt til en industri som gang på gang har vist at den ikke er tilliten verdig. Vi aner ikke hvem som lager maten vår."

Dette er et utdrag av en artikkel i Aftenposten og resten kan du lese her her.

1 kommentar:

Sivs hus sa...

Hei, Helt enig - ren norsk mat gir god og ren energi i kropp og sjel! påskklem Siv:-)