søndag 22. juni 2014

Burde vi hjelpe gjestene våre?



På en hylle under tak på verandaen, har vi en terrakottakrukke. Den kjøpte jeg av en kypriotisk keramiker for noen år siden. Jeg liker denne terrakottakrukken. Tidligere i vår oppdaget vi at et par kjøttmeiser også hadde fattet interesse for krukken. 


Min kjære fattet etter hvert mistanke, og løftet krukken ned for å ta en titt. Fire små egg lå det oppi!


Etter at sommervarmen tok til og vi begynte å tilbringe tid ute så vi mindre til kjøttmeisene. Vi trodde etter hvert at paret hadde gitt opp eggene sine. Da vi tok en titt oppi krukken for en tid siden så vi tre ensomme egg.


Men så for noen dager siden oppdaget vi igjen mer aktivitet rundt krukken. Forleden ettermiddag, da jeg var ute på verandaen hørte jeg tynne tynne pip. Nå var det ikke lenger tvil om at det er småfugler i krukken. 


Etter det har aktiviteten økt og vi ser stadig kjøttmeisparet komme med mat i munnen. 


Noen ganger tar de en mellomstopp i lysekronen før de setter kursen videre nedi krukka.


Nå er vi spent på om de små kommer seg ut i friluft. Mannen har sjekket med en ornitolog som mener at vi ikke skal foreta oss noe, men selv lurer vi på om vi burde legge krukken vannrett på et tidspunkt. Hva tror du? Noen som har erfaring og kunnskap som kan gi oss råd?


1 kommentar:

Mira sa...

Har ingen råd å gi, syns dette var koseligt,, så håper det går bra.
Tror eg ville latt de få fred, ei stund til vertfall.

Ønsker meg også litt vanning. Nesten farlig å si det men, veldig tørt her nå.
Har ikkje fått ein dråpe på lenge.
Ha ein fin sommer, Klem,