onsdag 29. juli 2009

Bondegårdsferie i Danmark

Foto: Nooriamannen

Den siste uken har vi vært på bondegårdsferie i Danmark. Ferien ble for oss ganske impulsiv, men vi reiste sammen med noen gode venner som hadde planlagt turen litt lenger.

Jeg er for tiden litt der at jeg søker det enkle og naturlige, og da var bondegårdsferie veldig riktig og godt for meg. Visste du at det finnes en egen nettside som heter http://www.bondegaardsferie.dk/?

Foto: Nooriamannen

Vi la på forhånd en del planer om ting vi skulle gjøre for barnas skyld, og jeg hadde i tillegg et sterk ønske om å få med meg noen bruktmarkeder og litt shopping i Århus (og kanskje København). Egentlig hadde jeg ikke tenkt å kjøpe så mye, men jeg ville se på dansk design.

Foto: Nooria

Foto: Nooria

Gården vi bodde på var stille og hadde en enkel standard, men ungene koste seg og den ga meg den stemningen jeg ønsket.

Foto: Nooriamannen

Foto: Nooria

En av dagene var vi på marked i Vorbasse, http://www.vorbasse-marked.dk/. Heste- og kremmermarkedet i Vorbasse har blitt arrangert siden 1731 og avholdes andre helgen i juli. Vi fikk ikke helt den stemningen vi hadde håpet på med tivoli, masse "plastic fantastic", tilsammen fem unger å passe på, regnvær og gjørme, men det var en hel del boder med antikk og brukte ting og tang. Selv kjøpte jeg ikke noe særlig.

Foto: Nooria

På søndag tok vi avskjed med våre venner (som reiste hjem til Norge) og kjørte til København. Der bodde vi to netter på hotell og fikk dermed en dag i Strøget. Aller mest spennende var turen i Ravnsborggade, hvor antikkforetningene ligger på rad og rekke. Min favoritt var nok Veirhanen i Ravnsborggade 12, som bl.a hadde taket fullt av flotte antikke lysekroner fra bl.a. Frankrike, Østerrike og Holland.

Foto: Nooriamannen

Det var en nydelig fransk utgave fra 1910 der som jeg gjerne skulle hatt i min spisestue :-).

Foto: Nooriamannen

Ellers så var jeg innom Stof 2000 både i København og Århus. Et lite utvalg av blonder, bånd, knapper og tekstiler ble med hjem.


Foto: Nooriamannen

Den aller fineste fangsten fra ferien er en miniutgave av en byste i isblå metall. Den skal dere få se bilde av senere.

Foto: Nooriamannen

Etter at vi kom hjem har jeg tilbragt mye tid i hagen, og der har det skjedd en hel del mens vi var borte. Jeg har tatt masse bilder i dag, og de skal dere også få se en annen dag.

Til da... so long!

Alle foto er fra gården hvor vi bodde.

4 kommentarer:

Meg sa...

Bondegårdsferie går jeg og drømmer om også om dagen. Jeg og en venninne snakket om å dra i løpet av sommeren men de spørs om ikke det blir for kort tid nå.... Det ser så idyllisk ut!

Kurven er fra Sia, og jeg kjøpte den i en butikk ved Storo krysset. Vet de har en til. Den kostet 400,-

Ha en fin kveld og takk for fine linker om bondegårdsferie ;)

Hulda sa...

Høres ut som dere har hatt det kjempekoselig på bondegårdsferien. Så flotte bilder!

Anna sa...

Fantastisk :)
Vi var på bondegårdsferie i Sverige da jeg var rundt 9 år gammel. Det var så koselig, og noe jeg absolutt vil gjøre igjen når jeg får barn. Nå er jo jeg oppvokst på bondelandet, men det var mammas drøm om å bo i et lite rødt svensk hus som var grunnen :D

Anna

Hulda sa...

Takk for koselig hilsen, flott at du ble inspirert. :) Knaggrekkene, jeg har to, er fra Bloomingville, jeg kjøpte de her i byen. De andre knaggene har jeg kjøpt på Nille for flere år siden. :)