fredag 26. oktober 2012

En lang reise II



Jeg har fri fra jobb i dag, og derfor kunne jeg starte dagen med en joggetur. Klar og kald luft, nydelige høstfarger og meg, helt til stede i meg selv. På bildet over var jeg visst mer opptatt av noe over meg. ;-)

Tusen takk hyggelige tilbakemeldinger på forrige blogginnlegg! De setter jeg stor pris på. Det er flere som skriver at de vil høre mer om den lange reisen, og det jeg først og fremst vil skrive om, er de gode erfaringene. Hvordan jeg har klart å få til positiv endring. Hvordan en tidligere sofasliter har funnet ut at det faktisk kan være deilig å bevege seg. Hvordan en kropp som var i ubalanse, nå fungerer godt. Ja også mange kilo lettere da!

Det startet med en beslutning om å endre livsstil. Så innførte jeg endringer gradvis. Jeg har lest, praktisert, gjennomført endringer, justert, lest mer, erfart mer. Hele veien har jeg unngått å "straffe" meg selv for nederlag, bare justert og tenkt positivt. Til daglig jobber jeg kunnskapsbasert. Det vil si at jeg har en jobb hvor endring og utvikling basert på forskning er fokus. Jeg er vant til å ha en systematisk og helhetlig tilnærming, og denne har jeg brukt på min egen endringsprosess. Samtidig opplever jeg et stort kunnskapshull innenfor skolemedisinen. Jeg var alvorlig syk og spurte legene hva jeg kunne gjøre selv for min egen helse. Svarene jeg fikk kunne jeg stort sett ikke bruke til noe. Jeg har lest mye selv. Jeg skulle ønske at kildene var mer vitenskapelige. Men de opplever jeg at i for liten grad eksisterer. Siden jeg ikke har planer om å sitte passiv å vente på gode forskningsrapporter, har jeg derfor gjort mine egne vurderinger. Noe forskningsmateriale har jeg også funnet.

Så til endringene: Jeg forsøker å ha litt fysisk aktivitet hver dag. Det kan være en joggetur, en gåtur, pilates eller en tur med kajakken. I vinter håper jeg å gå på ski. I tillegg forsøker jeg å legge inn litt avspenning, i form av Qi gong. En rekke studier konkluderer med at litt fysisk aktivitet hver dag, er det som best forebygger alvorlige sykdommer. Det er også gjort en del forsøk som konkluderer med at f.eks Qi gong gir god helsegevinst. For meg er balanse mellom aktivitet som gir kondis, styrke og avspenning viktig.



Jeg har også gjort store endringer i kostholdet. Jeg har kuttet søtsaker helt, fordi jeg var for avhengig og fordi jeg har følsomt blodsukker. Jeg hadde og har en klar oppfatning om at jeg måtte frigjøre meg helt fra søtsuget, dersom jeg skulle klare å ha en gjennomført sunn livsstil. Med søtsaker mener jeg kaker, is og godteri. Jeg spiser frukt og mørk sjokolade i balanserte mengder.

Det andre jeg bestemte meg for å kutte helt ut, er melkeprodukter. I min familie er intoleranse mot melkeprodukter noe som går igjen i generasjoner. Jeg har aldri fått det dokumentert (fordi det er vanskelig å teste), men moren min har endelig fått sin laktoseintoleranse konstatert nå ved hjelp av gastroskopi. Selv har jeg ikke orket å gjennomføre dette enda. Det jeg kan konstatere er at magen min fungerer. Det gjorde den ikke før. I en periode nå har jeg kuttet ut alt av melkeprodukter. Det er mye mulig jeg forsøker å innføre ost og smør (som det er lite laktose i) etter hvert. I mellomtiden spiser jeg andre matvarer som gir meg kalsium og b-vitamin, blant annet grønne grønnsaker og da spesielt bladgrønnsaker.

Så til det jeg har innført: I forrige innlegg siterte jeg utsagnet "det kan være kjedelig å spise sunn mat, men jeg elsker følelsen det gir meg mellom måltidene". Denne kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Samtidig må jeg nok si at jeg har endret preferanser veldig på hva som er godt. Mens jeg før hadde lyst på pepsi max når jeg skulle drikke noe godt, nyter jeg nå mine kopper med grønn te. Jeg nyter også salaten med alle vakre farger, deilige smaker og gunstig virkning på kroppen. Jeg spiser daglig grønne grønnsaker (brokkoli, grønnkål, salat med mørk grønnfarge), belgfrukter, nøtter, fisk, kylling, sunne oljer, og drikker ferskpresset juice, grønn te og vann. Rødt kjøtt spiser jeg lite av og da hovedsaklig viltkjøtt.

Jeg har aldri vært spesielt glad i å lage mat, men nå synes jeg det er litt spennende å eksperimentere med næringstette supper og ferskpressede juicer. I det siste har jeg også funnet noen litt mer dessertlignende oppskrifter. Favoritten er 85% sjokolade med kokosolje og masse nøtter. Den skrev jeg om for noen dager siden og er hentet fra boken til Berit Nordstrand. Både ungene og jeg elsker den!


Og så elsker vi denne karen her som støtter opp om livsstilsendringene. Her med et glass ferskpresset juice av agurk, brokkoli, eple, pære, ingefær, sitron og stangselleri.

Det var litt mer om min lange reise. Om du har konkrete ting du lurer på, er det bare å spørre.

2 kommentarer:

Hilde M sa...

Du inspirerer meg til å foreta noen grep i mitt eget liv. Det er flott å se hva du har oppnådd :)

Landcharm sa...

Ønsker deg lykke til med et nytt liv! Og en god helg da!