søndag 7. oktober 2012

Er det virkelig mulig at noe som er sunt er så godt?!



Her i huset er det sjelden man ser en nugattiboks, men i går ble jeg inspirert av Margit Vea og forsøkte meg på denne oppskriften:

Sunt ”sjokolade” pålegg

Ca. 2 dl dadler
Ca. 1 dl mandler
2 ss olje (kokosolje gir en nydelig smak. For nøytral smak ville jeg valgt raps)
3 ts kakao (raw kakao gir ekstra mye antioksidanter)
1 ts vaniljepulver

Fjern stein fra dadlene og kok dem møre i litt vann. Bruk ikke for mye vann når de kokes da det kan gi litt vassen smak. Gjem kokevannet til side. Kjør dadlene i blender eller mos med stavmikser. Bland inn mandler, kakao, vaniljepulver og olje. Bland godt sammen. Tilsett eventuelt noe av kokevannet om blandingen virker for tykk. Ha pålegget på glass og sett det i kjøleskapet. Pålegget holder i følge Margit Vea seg minst 3 uker i kjøleskapet.

Jeg var veldig spent på om barna ville like det, og det gjorde de faktisk. Så nå kommer mine barn også til å få "nugatti" en gang i blant.

Ha en fin søndag!

2 kommentarer:

Anette Willemine sa...

Denne må jeg prøve. Takk for at du deler. Poppis med sjokoladepålegg, men det er noe vi alltid har prøvd å unngå. Jeg lager i stedet en del hjemmelaget syltetøy, som vi koser oss med hele året. Har du forresten prøvd stevia til å søte syltetøy?

Ser i et tidligere innlegg at du liker grønnkål. Det gjør jeg også. Mannen min har dansk familie, og der brukes den flittig. Min svigermor lager verdens beste grønnkålstuing som serveres til grove danske pølser (supergode forøvrig).
Vi pleier å kjøpe med oss grønnkål hjem fra Danmark. Her hjemme får jeg tak i det på Helios, men hos flere Meny-butikker har jeg også fått tak i grønnkål.

Ønsker deg en fin mandag og en god ukestart!


AW

Villrose sa...

Æremuli?
Dette må prøves. Elsker nøtter, men ikke sukker...