søndag 30. september 2012

Høstens goder og gjøremål



Det er en del ting som følger med høsten selv om man ikke er bonde. I dag har jeg vasket, forvellet og froset en stor pose med økologisk grønnkål som jeg var så heldig å få tak i. Grønnkål har tidligere vært en vanlig kålsort i Norge, men de siste årene har den vært vanskelig å skaffe.

Det er synd at den har forsvunnet fra kostholdet vårt, for grønnkål inneholder masse viktige næringsstoffer og antioksidanter som er bra for helsa vår. Den er svært rik på kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat og vitamin C. 100 gram grønnkål inneholder mer kalsium enn 1 dl melk og like mye C-vitamin som tre kiwier.

Et kosthold rikt på grønnkål forebygger hjerte- og kartsykdommer, kreft og forkjølelse, og bidrar til sunne tarmfunksjoner, normal celledeling, reproduksjon og generelt godt immunforsvar. Du skjønner kanskje at morgenens ferskpressede juice av grønnkål, ingefær, eple, agurk, sitron, og lime smakte godt. ;-)



I tillegg til juice bruker vi grønnkål i salater og ulike middagsretter.

Nå skal jeg ut i hagen og gjøre høstens nødvendigheter. Rosebuskene mine skal få litt ekstra jord rundt beina, et oliventre skal pottes om før den tøffe vinteren kommer, i tillegg til at jeg skal sette ned litt løk.

Ingen kommentarer: