tirsdag 16. juli 2013

Sol, D-vitamin, beskyttelse og betakaroten



Det er deilig med sommer og sol, og vi nordboere trenger sårt de D-vitaminene vi kan få via solstrålene. Visste du at solkrem hemmer produksjonen av D-vitamin? Jeg har hatt lave nivåer av D-vitamin en periode, og for meg har det vært viktig å få opp verdiene. Derfor passer jeg på å få noen minutter i solen før jeg tar på meg solkrem.

Dilemmaet er at man på den ene siden trenger sol for å få nok D-vitamin (en stor andel av oss nordboere mangler D-vitamin og det er ikke bra for helsen) men at de samme solstrålene er skadelig for huden. Jeg forsøker derfor å spise en del orange frukter og grønnsaker. Disse inneholder nemlig betakaroten, som bidrar til å beskytte huden mot solskader. Gode kilder er f.eks. cantaloupemelon, gulrøtter og søtpotet.
Her i huset har vi dilla på søtpotetmos som består av halvparten søtpotet og halvparten gresskar (butternut). Biter av disse kokes møre i lettsaltet vann, før de moses og blandes med litt smør. Denne mosen er fantastisk god, og vi har hatt den som tilbehør til både kalkun, lam og storfekjøtt. Anbefales!

2 kommentarer:

Karen sa...

Hørtes spennende ut! Men kjøper du da et helt gresskar?

Nooria sa...

Ja, men denne typen gresskar (det som er formet som en peanøtt) er ikke så stort.