lørdag 18. januar 2014

Om å overvinne illsinte drager



Endelig har vi fått snø og skisesongen er i gang. Jeg har sneket meg til en liten tur hver ettermiddag siste halve uken. Vinter trenger ikke å være energitappende og slitsomt slik jeg opplevde tidligere. Noen dråper D-vitamin hver morgen og en tur ut i frisk luft de fleste dager er tingen. For meg har det blitt den nye "ryggmarksrefleksen", men jeg jobbet for å komme dit.

Psykolog Cathrine Moestue skrev i siste utgave av Stella at "Sannheten om de fleste mål og drømmer er at for å komme dit, må vi slåss med minst fire illsinte drager, klatre over høye fjell, finne vår egen sti i krattet og gå der ingen har turt å gå før oss. Det kan være både vanskelig og skummelt". Videre skriver hun at "Suksess er mye mer likt et maraton enn det er en sprint, selv om det ikke ser sånn ut der vi sitter og dagdrømmer".

Litt sånn har jeg opplevd den livsstilsomleggingen jeg har gjort. Jeg har slåss med illsinte sukkerhungerdrager, jeg har lest mye for å skaffe meg kunnskap om hva som er riktig for akkurat meg, jeg har foretatt livsstilsvalg som egentlig er ganske kontroversielle og jeg har jobbet med alle sider av livsstilen. Jeg har også måttet som hun videre sier "regne med at det uforutsette skjer og planlegge for å håndtere det". I Hverdagen oppstår det mange ting som vil ta fokuset bort fra de tiltakene man egentlig har bestemt seg for å gjennomføre for å oppnå suksess. Derfor er det lurt å være forberedt.

Heldigvis har jeg opplevd at den nye måten å leve på har blitt en rutine. Akkurat som det er en rutine å pusse tenner. Den nye ryggmarksrefleksen. Dette omfatter trening, søvn, hvile, kosthold og livsnytelse.

Ha en fin lørdag!

Ingen kommentarer: