lørdag 12. februar 2011

Tips om lavendel




Jeg elsker lavendel, både duften og stemningen det gir i hagen. Derfor har jeg masse lavendel i hagen, både selvsådd og plantet. Bildet over tok jeg sommeren 2009.

Når det ikke er sommer, forsøker jeg likevel å omgi meg med duften. Blant annet bruker jeg lavendel skyllemiddel når jeg vasker tekstiler, f.eks sofaputer, gardiner, tepper og sengetøy. I tillegg hender det at jeg setter ut skåler med lavendelvann lett kamuflert rundt i stua. Som regel tar jeg da en liten kork av gulvvaskemiddelet sammen med vann.

Jeg har lenge brukt gulvvaskemiddelet og skyllemiddelet til Durance. Her om dagen lærte jeg av en av jentene i Dorothea at lavendel dreper midd i sengetøyet, og det var jo en fantastisk nyhet (I tillegg er Durance sine produkter som ikke inneholder lavendel tilsatt et middel socem også er soppdrepende). Nå har jeg derfor gått til innkjøp av dette også.

Det er en strålende dag her hos oss i dag, men med -17 grader og en fireåring med dobbeltsidig ørebettennelse, må vi nok først og fremst nyte utsikten. Kanskje tar jeg meg en skitur senere i dag. Uansett gleder jeg meg til våren kommer for fullt!
Ha en god helg!

7 kommentarer:

duBedåre sa...

Takk for tips om skyllemiddel m lkavendel, det har jeg ikke sett før. Må jo være deilig å legge seg i svak lavendelduftende sengetøy! Lavendel skal jo virke beroligende også. Dessuten er det en mye brukt urt for å holde møll unna ullklær. Selv har jeg små hjemmesydde poser med tørka lavendel i allverdens strikkekurver, garnlager og prosjektposer. En herlig bieffekt er at de ferdige plaggene lukter deilig! Om en ikke gidder å sy, kan jeg en kjøpe små såpestykker med lavendel og legge i garnbeholdningen.

Tror jeg må på jakt etter det skyllemiddelet snart! Har du tilfeldigvis kjøpt det i en kjedebutikk som kanskje finnes i Vestfold også? Håpe håpe! (o:

Ha en fin og velduftende dag!

KKvinneblogger sa...

Jeg lurer også på hvor man får kjøpt dette skyllemiddelet.
Takk for tipset, forresten. Lavendel har en deilig, beroligende duft som skal gi god søvn :)

Landcharm sa...

Takk for tips! Ja, du får kose deg med utsikten så lenge, og til det blir litt mildere ute. Venter selv på å komme ut på ski, men det er foreløbig litt kaldt.

Nooria sa...

Det er mange som forhandler Durance. Rundt Oslo og i Akershus/Østfold vil jeg tipse om Dorothea (Holmen senter, Triaden, Vinterbro senter og Mosseporten). Alternativet er Home & Cottage. I Vestfold har dere Home & Cottage i Tønsberg og Sofies Villa på Nøtterøy. De aller fleste livsstilsbutikker med litt nostalgisk/rustikk stil pleier å føre Durance.

Anonym sa...

så fin blogg
du har ...!

oppdaget deg gjennom
fru fjeldhamer
akkurat det som er
så herlig med bloggbesøk
man oppdager nye hele tiden ...!

fin lørdagskveld ønskes deg ... ♥

mimmi-leone sa...

Helt enig med deg, lavendel både duter nydelig og er flott å ha i hagen!

Før sydde jeg små tøyposer og fyllte de med lavendel kjøpt på apoteket, kanskje en idê å begynne igjen,putte i skap og skuffer.

Ønsker deg en fin uke med hilsen fra Mimmi-Leone

Missfryd sa...

Lavendel er en vakker plante og som lukter nydelig i tillegg.
Takk for tips!
Klem Ingrid