tirsdag 14. juni 2011

Ny utestue


Enda en nydelig sommerhelg er over, og nå sover salige barn etter å ha vært på stranden, spist masse is, slengt seg ut i wire, sovet i lavvo i hagen (storebror) og avsluttet med middag ved fjorden.


Vi har hatt rikelig anledning til å nyte den nye utestuen vår sammen med gode venner. Et av årets prosjekter er en kombinasjon av espaliee og seilduktak. Nooriamannen har gjort mesteparten av den fysiske jobben, mens jeg stod for ideen.


Planen er at espalieen skal bli overgrodd av klematis og erteblomst. De sistnevnte frøsådde jeg inne tidligere i vår (i begynnelsen av april etter Moseplassens anbefaling for de som bare har en vanlig romtemperert stue å så i) og plantet ut etter 17. mai. Jeg har forresten også puttet oppi noen ekstra frø etter at de ble satt ut. Siden erteblomster har lange røtter, har jeg satt dem i høye sinkbøtter.

Klematisene har jeg plantet i store krukker/kurver siden de trenger mye jord. Før vinteren kommer finner jeg hver sine steder til dem i hagen.


Jeg fryder meg over å ha masse fine planter på terassen uten at det har kostet meg så mye. Blant annet kommer dette av at jeg har overvintret pelargonier (tredje vinteren nå). I tillegg har jeg kjøpt billige små violer på Plantasjen som brer seg utover når de får store plantekar og god næring. Noen av dem har jeg måttet klippe ned nå for at de skal gi ny frodig blomstring (De har stått ute siden 13. mars (!).


Ellers så må jeg bare tipse om at IKEA har en del nydelige sommerblomster til en svært billig penge. De har f.eks store frodige sommerfugllavendel til bare 69 kroner. Tilsvarende hadde kostet nærmere 200 andre steder.


Kjøkkenhage er en greie jeg ikke har blitt god på. Motivasjonen har ikke vært på topp, både fordi sneglene åler seg rundt her, og fordi jeg har opplevd at vi knapt rekker å bruke det vi har hatt (mest urter og tomater tidligere). I år har jeg likevel prøvd meg på noen jordbærplanter og en tomatplante. Foreløpig har jeg ikke fått laget en ordentlig jordbæråker, så de camper for tiden i god og næringsrik jord i en stor sinkbalje. Før juli er omme håper jeg å ha dem i en pallekarm.


Til slutt noen bilder som viser sommerstemningen vi har hatt denne helgen. Glade sommerbarn gjør mor salig om hjertet!

Ha en fin uke!

4 kommentarer:

Kari sa...

Nydelige bilder. Liker bloggen din kjempegodt også. Ha en fin dag:)

Hulda sa...

Så flott dette så ut. Herlig med alle krukkene på terrasen. :) Flott med hagestue!

Er ikke så kaldt i nord, som du kanskje tror. ;) Det meste vokser her, bare man prøver. Nå har vi hatt ei uke med strålende vær, og over 20 grader. Somrene kan være like fine her som der du bor. :)

KKvinneblogger sa...

Noen har tydeligvis skikkelig, gammeldags sommer :)
Her i Bergen regner det annenhver dag for tiden. I dag har det pøst ned hele dagen.

Landcharm sa...

Mye herlige sommerbilder du viser. Virkelig fin uteplass du har. Ønsker deg en fin uke videre.