fredag 15. november 2013

Berg og dalbane



I vår kultur er det nærmest en selvfølge at vi skal spise brød til frokost, lunsj og kveldsmat. For meg har dette vært vanskelig. Jeg blir rett og slett aldri mett av brød og får i tillegg en veldig urolig mage. I går kom jeg over denne artikkelen som hevder følgende: "Stivelse i brød blir brutt raskt ned i fordøyelseskanalen og inn i blodbanen som glukose. Dette fører til en rask økning av blodsukkeret og insulinnivået. Selv grovbrød trigger blodsukkeret raskere enn mange sukkerholdige barer. Når blodsukkeret går opp raskt, pleier det å gå ned like raskt. Når blodsukkeret går ned, blir vi sultne. Dette er blodsukkerets "berg og dalbane" som er et kjent fenomen for folk på høy karb dietter. Kort tid etter å ha spist, blir de sultne igjen, hvilket fremkaller et behov for enda mer snacks".

Jeg kan ikke gå god for hvorvidt det er vitenskapelig dekning for det denne artikkelen tar til ordet for, men den beskriver akkurat det jeg opplevde. Jeg spise brødskive til frokost. Lenge før det var lunsjtid var jeg haldvdød av sult. Det vil si jeg fikk rett og slett vondt i magen. Så var det lunsj og jeg spiste mine to brødskiver. Selv etter å ha spist disse var jeg fortsatt sulten. Som du ser på bildet under (tatt høsten 2010), så jeg ikke ut som jeg led av matmangel.


Sånn fortsatte det utover dagen. På kveldene kom søtsuget. Det var en kamp å stå i mot lysten på noe søtt hver eneste kveld. Vel, som du skjønner av bildet over gikk jeg ofte på trynet. Da jeg bestemte meg for å legge om livsstilen visste jeg at jeg måtte innføre mat som gir stabilt blodsukker. Jeg droppet brød og byttet det ut med måltider av grønnsaker, protein og fiber. I praksis betyr det gjerne:

Frokost: Havregrøt kokt på vann, toppet med med hampfrø, sesamfrø og kanel. Siden fettsyrer er viktig, har jeg også på litt økologisk smør. Lunsj: Salat med masse grønne grønnsaker og andre grønnsaker i alle regnbuens farger, samt gode proteinkilder (egg, kikerter, reker eller annet). Middag: Kylling, fisk, viltkjøtt eller lammekjøtt og grønnsaker. En liten potet eller litt naturris. Kveldsmat: Glutenfrie knekkebrød med vellagret ost eller avokado. Mellommåltider: Nøtter, grønnsaksjuice, smoothie, chlorella, greens, granateple, vannmelon, cantaloupemelon og en liten bit rå mørk sjokolade. Drikke: Vann, vann, vann, grønn te, litt granateplejuice, ferskpresset juice og maks en kopp kaffe daglig.

Ser du at jeg smiler mer fornøyd nå?


Ha en fin fredagskveld!

Ingen kommentarer: