onsdag 21. juli 2010

Kattost og Småland


Kattost er en av mine favoritter blant staudene. Jeg har lenge lurt på hvorfor ikke den blir nevnt i alle listene over gammeldagse stauder som hører hjemme i en oldemorshage. Den er nydelig, har en herlig frisk farge og står lenge. Den er villig og lettstelt. I siste utgave av Hagen for Alle var det imidlertid en hel artikkel om Kattost, og der fikk stauden den heder og ære den bør ha som en gammel og vakker plante som er et must i den nostalgiske hagen.


Kattosten min kommer opprinnelig fra Småland, og det gjør det ekstra koselig å ha den i hagen. Den frøsår seg villig, og jeg har delt denne planten fra Småland med ganske mange etter hvert.



Når jeg snakker om Småland. I år tar jeg og Nooriamannen endelig med oss barna til Vimmerby, Astrid Lindgrens verden og Katthult. Det gleder vi oss alle til. Jeg har planer om å få med meg noen loppiser på vegen og gleder meg ekstra til det ;-). Om noen har tips å komme med til koselige ting vi bør få med oss i Småland, og loppiser jeg bør stikke innom er jeg veldig lydhør :D.


Til slutt et bilde av min rosa Ridderspore. Jeg har tidligere skrevet om min fascinasjon for Ridderspore, og nå blomstrer min nye rosa.

Ha en fin kveld!

6 kommentarer:

Hulda sa...

så nydelig! Jeg falt for bildet av benken og blomstene foran. Eventyrlig.

Anonym sa...

når jeg leser dette skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde grønne fingrer, deg som venninne og en billett til småland :D
ønsker dere en god sommer!

* Hege`s Cute N Cool Blog * sa...

Hei hei :))


Så lekkert da!!! Likte benken med blomstrene foran jeg oxså ♥

Ha en fin kveld :)))

by Siv sa...

Så koselige bilder!
Takk for tips om blomster :)
Ha en riktig så god tur til Sverige
Ha en fantastisk flott kveld
*Siv*

Laila sa...

Kattosten min er så stor og frodig i år, jeg ønsker meg flere sånne lettvinne planter. Min eldste med samboer og to små jenter er i "Astrid Lindgren land" nå, får nok referat når de kommer tilbake.
Ha en fin kveld, klem Laila

Anonym sa...

Heisan!
Vi var i Vimmerby for noen år siden.Det var så koselig å se huset til Lotta og tant Berg. Og jentene mine kikket fælt når pappan slo av en prat med Karlson på taket:)
Kan desverre ikke komme med noen loppis tips da..
Herlige stauder du har!
Kos dere på tur!
klem Laila