torsdag 30. juli 2009

Høydepunktet

Jeg var spent på hvordan hagen ville være da vi kom hjem fra ferie forleden. Det var litt nølende jeg forlot hagen på det tidspunkt hvor den var i ferd med å vise seg fra sitt beste, men heldigvis har ikke stemningen sunket på en drøy uke.

Min pur unge hage har aldri vært så frodig som nå.

Mine to nye New Dawn klatreroser står i full blomst og dufter herlig :-).

Humlen som jeg har plantet ved den nye espalieen er allerede langt oppover veggen.

Mine voksne og unge (stiklinger jeg tok i vår) pelargonier blomstrer og jenta mi mente bestemt at hun måtte ha en i håret.

Moskuskattosten som jeg fikk av en venninne (med veldig grønne fingre) i fjor, er rosa og nydelig! Den vil jeg ha flere steder i hagen.

Den er lett å få til, blomstrer ganske lenge og gir en vidunderlig stemning i hagen.

Espalieen som Nooriamannen bygde på min bestilling i fjor begynner å bli "grønn". Til venstre vokser min selvsådde Morning glory, Heavenly blue. Sommeren har nok ikke vært den beste for en så solelskende plante, og det er dessverre ikke noe blomster på den.  Ved siden av den vokser en erteblomst som min venninne har sådd. I midten vokser villvin som på sikt skal fylle hele espalieen. Den er et resultat av avleggere fra svigermor som har den mest fantastiske villvin jeg har sett. Den dekker hele garasjen hennes, slik at man ikke ser garasjen. Planten helt til høyre er en brudespirea som står på baksiden.

Denne store sinkbaljen var feriens eneste loppefunn. Den fikk jeg med meg fra en svensk loppis nær grensen. Skjønne Nooriamannen stoppet der slik at jeg fikk utløp for noe av loppetrangen min, til tross for en bil full av bagasje og (noe slitne) barn.

Den ene clematisen min blomstrer fortsatt, men jeg er litt bekymret for den. Jeg har allerede mistet to clematis i visnesyke, og denne har begynt å få noen visne blader.  Den hvite amaryllisen til høyre i bildet fant jeg i full blomst da jeg skulle rydde i redskapsskjulet. Jeg hadde noen løker liggende som jeg skulle plante ut. Dette er en løk fra julen som til tross for elendige kår med b.a. null vann har funnet det for godt å blomstre ;).


Krydderplantene mine er fine og frodige nå, og enda finere ble de med sinkskiltene jeg hadde med hjem fra ferieturen.


Denne blå hortensian plantet jeg i fjor. Da var den nydelig sart rosa. Det er ganske pussig egentlig. Som du kanskje vet, er blå Hortensia en surjordsplante, mens rosa Hortensia står i kalkholdig jord. En Hortensia et annet stedi hagen, som tidligere var blå og som jeg har gjødslet med rhododendrongjødsel har blitt rosa, mens denne som har fått vanlig fullgjødsel har blitt blå.


I dag skal jeg på lunsj til min venninne med lysthuset. Hun har flere store nydelige Hortenisa og masse annet vakkert, så jeg tenker jeg blir enda mer hageinspirert. 

Håper du også skal kose deg i dag!

Alle foto i innlegget: Nooria

9 kommentarer:

Armkroken sa...

Hei! Så deilig at hagen er i full blomst når du kommer hjem :) du har det kjempe fint - jeg blir super inspirert! Ha en fortsatt fin dag!

Anonym sa...

Nydelig hage - deilig at den fortsatt er fin etter en ukes ferie! ha en fin dag!

LIVS LYST sa...

Kjempe koselige bilder fra hagen!!

Hilsen Liv

Prinsesse Elin sa...

Nydelige bilder som vanlig. Sommerlige og flotte. Her detter regnet ned så jeg koser meg i høstværet :O)Den første høst stormen snakker de om på tv men det var litt tidlig. Ha en fin fin dag:O)

Elisabeth sa...

Tusen takk for en hyggelig lunsj i dag! Hagen din er kjempefin. Den kommer til å bli frodigere for hvert år. Så etterhvert kan vi dele på staudene. Nå lengter jeg bare etter litt sol til å nyte hagen i...

meaningmoon sa...

Wow så mye flott du har i hagen din! Har plantet endel ting i år jeg og, så nå gleder jeg meg bare til å se det blomstre neste sommer:)

Nooria sa...

Tusen takk jenter :-). Kommentarene deres betyr mye for meg!

Renate sa...

Hei:-)

flott blogg du har!
salget er hos Christiania Glasmagasin.

god helg!

Unknown sa...

Hei Nooria
Takk for hyggelig kommentar, hagestuen din ser så sjarmerende og fredfyllt ut, jeg skjønner du finner roen der.
God uke til deg!
Klem...Ellen