tirsdag 26. juni 2012

En drøm



I dag lar jeg meg friste til å lage et hageinnlegg igjen. Sånn for å feire lønn for strevet som jeg synes jeg får i fullt monn i år.


Helt siden vi kjøpte eiendommen for åtte år siden, har jeg hatt en drøm. 


Ikke om en prydhage, men om en oase med mange rom. For lek, pusterom, påfyll, fest, meditasjon og nytelse.

I en sånn hage må det være gulv av ulike slag, skillevegger, sitteplasser, frodige bed, klatreplanter og frukttrær.


En hage vil alltid utvikle seg, og jeg har fortsatt mange planer å realisere, men i år er det frodig.
  

Ikke bare små puslete planter, men roser, peoner, storkenebb, villvin og fruktrær som trives, brer seg utover og danner små oaser.

  
Jeg har gjort en del feil underveis (lært mye!), og Austenrosen (Heritage) på bildet nedenfor har det f.eks tatt seks år å få til å trives.


Fortsatt trives ikke Hortensiaer veldig godt her, og clematisene mine må jeg jobbe en del med. Men så er det heldigvis andre det har vært lettere å få til, f.eks denne New Dawn som nå møter sin tvillingsøster i taket over vinduet etter fire år.


Hva slags hage drømmer du om?


6 kommentarer:

Turid sa...

En frodig og flott hage til å bli glad av. Jeg ønsker meg flere rom, men endte opp med en stor "sal" fylt til randen med stauder og roser i skjønn forening. Misset litt på vegger i rommene, men akk, jeg liker hagen åkkesom.Jeg gjorde nybegynnerfeil nr 1, glemte å plante trær og hekker først.
Nyt sommerdagene i din deilige hage :)

mali-mo sa...

Kjekt med hageinnlegg hos deg!

Kjempefine bilder fra hagen din, som ser ut som en drøm ;)

Jeg har nok de samme hagedrømmene som deg,men sliter litt med utgangspunktet. Hos oss er det utrolig kupert, og villnisset har ikke vært stelt på 25 år. Desverre ingen gamle vakre planter som har overlevd, og vi begynner fra bunn av, uten de store kostnadene. Men litt etter litt blir det bedre her også. Har holdt på i fem år her, og som deg har jeg lært masse.

Har du tips om Heritage tar jeg gjerne imot!!!

Landcharm sa...

En vakker hage du har bygd deg opp. Jeg drømmer om en hage som det var litt mindre jobb med, men fine hager trenger vel mye stell, så da så...

Nooria sa...

Tusen takk for koselige kommentarer. Det er så hyggelig å se at noen er innom :-).

Mali-mo: Heritage trenger vel bare en god vokseplass, rikelig med gjødsel og kanskje at man dekker over den om vinteren. Jeg plasserte den først et sted hvor det ikke var nok sol og i tillegg ikke dypt nok i jorda. Jeg ble lurt av noen som mente at den ikke skulle så med onkelstedet under jord. Nå har jeg satt den dypere og lagt en god del jord rundt beina på den på høsten. Ja og flyttet den til et sted med mere sol.

FIOLETTAS EVENTYRSHOP sa...

Ser ut som du har en vakker hage, og fin blogg også.
Drømmer også om mange spennende rom og oppdagleseferder for ungene, men det tar tid og koster litt penger. Men jeg kan se det for meg,, sånn på sikt. Har noen mål tomt så det burde være mulig,
Ha en vakker hagesommer...
Anka

Linda sa...

Hei, nydelige bilder fra hagen din:) Herlig når man høster frukter fra tidligere arbeid, og man ser det vokser til:) Den jeg har takløk i er en takrenne i sink, finnes nok i de fleste byggeavrehus vil jeg tro, evt steder hvor det renoveres og kastes etter gamle hus... Snakk med noen snekre som tar renoveringsoppdrag:)