torsdag 9. april 2009

Peonsesongen er i gang!

Foto: Nooria
I utgave 9, 2007 av Hagen for alle, ble det hevdet at peonsesongen starter med de første skuddene som kommer opp av bakken i april. Vel her er peongsesongen i gang! Se for noen skjønne skudd jeg fant da jeg løftet vekk beskyttelsen i går :-). Og det i en hage som ser sånn ut
Foto: Nooria
Jeg tok en runde i hagen i dag for å dokumentere hvordan den er på sitt styggeste, med skitten snø, våte rester av løv og gjørme. Men jeg fant da mange spirende bevis for at våren er i gang.
Lavendel som jeg sådde og plantet i fjor,
Foto: Nooria

Malvakattost som jeg plantet etter å ha fått avleggere av en venninne,
Foto: Nooria
selvsådd Blå hagepute, Agurkurt og diverse gammeldagse stauder. Det er utrolig fascinerende å tenke på hva som er på gang og hvor store endringer vi kommer til å se de neste 3-4 ukene. Datteren min ble født litt før midten av mai for tre år siden, og da husker jeg at det var knallsommer første uken av mai. Naboens kirsebærtre stor i blomst da vi dro til sykehuset, og da vi kom hjem et par dager senere var blomstringen ferdig. Da vi feiret toårsdagen hennes i fjor plukket jeg MASSE løvetann på morningen før vi skulle ha hageselskap. Alt dette har vi foran oss om kun kort tid. Det er rart å tenke på når man står og ser på en hage full av snø.

Dagen i dag har vært nydelig, og vi har feiret våren. I ettermiddag serverte jeg kakao til de av barna på tunet som ikke er på fjellet. Det var populært :-).
Foto: Nooria
Det er vel litt tidlig å si at blomstene og trærne spretter, men vi spratt hvertfall vinkorken i dag. Det vil si, en av mødrene på tunet åpnet en flaske hvitvin som vi nøt sammen på en hagebenk i solen. Åh, tenk for en herlig tid vi har foran oss dere!
Foto: Nooria
Ha en fortsatt god påske, og en deilig vår! Våren kan fort bli en stressende tid, men bare du kan passe på at du stopper opp og nyter innimellom.

1 kommentar:

LIVS LYST sa...

Herlig at våren er i gang og det blir varmere. I går stod jeg ute klokka 2400 og kjente at det var lunk i luften. Herlig altså!!

Takk for koselig kommentar inne i min blogg.
Jeg ønsker deg mange gode vår-påse-dager fremover!
Hilsen Ljo