søndag 31. oktober 2010

Hvordan kan noe som startet helt i høyden ende så dårlig?



Nooriamannen og jeg har vært på en vidunderlig tur til Lysekil i Sverige i helgen. Etter at jeg leste artikkelen om hotellet Strandflickorna i Vakre hjem & interiør i sommer, har jeg hatt veldig lyst til å reise dit. Så da min kjære foreslo at vi to skulle ta en tur i forbindelse med vår ti års bryllupsdag, plantet jeg raskt ideen om Strandflickorna. Allerede før vi ankom Lysekil var suksessen et faktum. Min tålmodige kjæreste gjennom 12 år sa seg nemlig villig til å stoppe innom min favorittloppis i Strømstad, Lord Nelson. Som vanlig gikk jeg ikke tomhendt derfra. Tre spisestuestoler av typen på bildet over, bordet på bildet, en gammel kasse, en fin kurv, kakegafler i sølv og et nydelig lysegrønt putevar ble mine funn denne gangen. Jippi!!

Vi fortsatte ferden til Lysekil og kom altså til dette skjønne hotellet, en drøm realisert av to svenske jenter. Allerede ved inngangspartiet føler man seg varmt velkommen.

Om du skal reise dit vil jeg anbefale å reservere i god tid, ettersom de stort sett er fullbooket. Jeg vil også anbefale at dere avtaler på forhånd noen "opplevelser" dere kan være med på om dere ønsker å få den stemningen artikkelen i Vakre hjem presenterte. Vi hadde ikke gjort det, og det tok derfor litt tid før vi fant ut hva vi skulle bruke tiden på. Dette tok seg raskt opp, og vi koste oss virkelig.


Vi startet gjerne dagene med en rolig frokost i den stemningsfulle spisestuen. Interiøret er helt etter min smak, med gamle nostalgiske møbler, nydelig historisk tapet og servise fra Miljøgården. De har et ganske stort utvalg av interiørblader liggende i stuen, så for de av oss som har sånne interesser kan man nyte kaffen lenge :-).

Tar man en titt ut gjennom vinduene ser man en bakhage som virkelig er skjønn. Vi var ikke der på riktig årstid for å benytte hagen, men jeg kunne godt tenkt meg å komme tilbake for og nyte deilige sommerkvelder med gode venner, reker og hvitvin der ute. Gjerne på toppen av bakhagen i denne rundellen.

Været var grått i Lysekil denne helgen, men jeg tenker det er vakkert å tusle rundt i byen på deilige sommerdager. Det er en hel del vakre bygninger der også. Byen har interiørbutikker som Mix, Millimeter, og Grå granitt. I tillegg har de en bruktbutikk som heter Casa curiosa. Den var stengt da vi skulle besøke den, men vi så nydelige gamle møbler gjennom vinduet, blant annet et nydelig hvitt skatoll jeg gjerne skulle hatt på Nooriajentas rom.


Strandflickorna kan tilby en liten SPA-opplevelse, og det benyttet vi oss av. Herlig boblebad på brygga og badstu inne i badehuset.



Som dere skjønner var vi utvilte, oppfrisket og glade da vi satte oss i bilen for å kjøre hjem i går. Ikke minst fordi vi koste oss glugg i hjel med et lite fotostunt på toppen av et berg. Det resulterte i disse bildene.



Utfordringene startet da vi måtte ha drivstoff noen kilometer utenfor Lysekil og Nooriamannen blingset på bensin- og dieselpumpen :S. For å gjøre en lang historie kort. Bilen står nå på et verksted i Sverige, og vi kom hjem med buss sent på kvelden i stedet for tidlig på ettermiddagen. Heldigvis startet vi aldri bilen, og vi satser på at alt er bra når verkstedet åpner i morgen og får pumpet den. Takk til tålmodige barnevakter som tok vare på våre tre små.

Jeg anbefaler Lysekil og Strandflickorna på det varmeste, men ikke bensin på en dieselbil ;-).

6 kommentarer:

mimmi-leone sa...

En litt kjedelig avslutning på noe som hørtes ut som en toppers tur.
Leste selv denne artikkelen, og tenkte at det kunne være verdt et besøk.
Nå ble jeg ytterligere inspirert av deg.

Ønsker deg en nydelig uke!

Hilsen fra Mimmi-Leone

Anonym sa...

For en herlig kjæreste tur tross gråvær og bensin på bilen!
Nooriamannen er ikke den første som har gjort det, og blir nok ikke den siste ;)
Så flotte bilder Nooria!
klem Laila

Hege sa...

Utenom avslutninga såg det ut som ein fantastisk tur!
Bensin på dieseltank er det fleire i mi familie som har "prøvd", det gjeng uansett ikkje bra, det!
Gler meg no til eg og min mann skal til København ei helg åleine. Den fyrste på 16 år ca....
God mandag!

Brocante sa...

Det var da endelig godt at det skjedde på turen hjem. Godbitene har dere fått med dere. Herlig å høre at selv menn kan gjøre feil.... :-)

Hege sa...

Uff så kjedelig, men det kan skje den beste..!
- nyt følelsen av kjæreste-helg, så glemmer du fort bilen!;-D
Ha en god start på uken,
klem Hege.

Ingun sa...

Uf, da- Så kjedelig. Men bildene ble flotte;-)) Ha ei ny fin uke!