søndag 2. mai 2010

Roser og gammeldagse stauder i skjønn harmoni

Foto: Nooriamannen
I dag har vi hatt en etterlengtet solrik dag, og vi har vært mye ute. Bjørka er nesten helt grønn nå, og våren er vidunderlig vakker.

Foto: Nooriamannen

Jeg kunne selvsagt ikke dy meg og måtte grave litt i jord. Ja minstemann kunne forresten heller ikke dy seg og måtte "hjelpe til" ;). Egentlig er jeg veldig fornøyd, for nå er jeg i gang med noen av mine mange hageplaner for denne sommeren. Jeg har begynt å utvide et bed hvor jeg hovedsakelig har gammeldagse stauder i rosa, lilla, blått og hvitt.


I dag har jeg satt ned en blå Ridderspore, en rosa Malva Moscata og to bunndekkende roser (The fairy). Tanken er at rosene skal skape en fin overgang mellom bedet og grusgangen, at Malvaen skal stå litt høyere bak rosene mens den knall blå Riddersporen danner en flott bakpart. Etter hvert skal jeg også utvide bedet bakover med noe lavere og litt bunndekkende som overgang mot plenen bak. Kanskje må jeg også støtte opp Riddersporen med noe. Litt lenger bort i bedet har jeg satt ned en scabiosa. Det er en nydelig plante til å fylle opp i bedet.



Til slutt må jeg nevne at jeg er i ferd med å bli veldig glad i Storknebb. Den har en super bunndekkende effekt, og gjør et bed frodig og harmonisk. I tillegg er den villig og sterk. Jeg har flyttet litt rundt på noen av mine i dag for å fylle opp skrinne steder.

Det blir mye hageprat på meg i dag, men det hjertet er fyllt av og så videre... :-)


Ønsker deg en deilig mai uke!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelige bilda....Kos dokker med våren, det er lenge til den kommer til oss. Klems fra mormor

AstridVU sa...

Skjønner at jeg må komme på en ny visitt til deg snart, søte Nooria - for da jeg var der sist, var alle disse hemmelige skattene dine dekket med snø og jeg fikk ikke stjålet med meg et eneste tips.

Fine bilder av fine folk i en fin hage!

Inger Johanne sa...

Innom deg idag for fyrste gong! Her var det mykje fine bilder! Likte meg her;-)

Ha ein god mandag!

Nooria sa...

Tusen takk for koselige kommentarer! Dere er velkommen på besøk, både mormor og AstridVU :-).

IJ: Jeg likte din blogg også ;-).