mandag 8. desember 2008

Førjulstid

Som i mange andre familier går det fort i svingene her hos oss nå i førjulstiden. Vi stresser ikke med å vaske rundt huset og bake syv sorter, men det skjer en hel del likevel.

I går sang jeg på en julekonsert. Jeg elsker førjulstiden, julemusikk og julekonserter, og ikke minst å synge selv. Det er noe helt eget med budskapet og stemningene i julesangene, og mellom menneskene som møtes i et lokale med masse levende lys.


I dag har jeg vært og levert kjoler til en butikk. Hvem vet, kanskje skal de bli julegaver til noen små skjønnheter?

Foto: Nooria

Nå som de er levert kan jeg konsentrere meg mer om juleforberedelsene i heimen. Til helgen har vi planer om å bake litt sammen med ungene. Vi gjør det først og fremst for kosen og det blir nok bakverk a la dette.

Foto: Nooriamannen

Visste du forresten at du kan erstatte kanel og sukker med marsipanbiter og få fantastiske gode marsipansnurrer? Det vil jeg virkelig anbefale og ikke minst til jul! I år kommer nok vår julebakst til å bestå av kanelsnurrer, marsipansnurrer, rundstykker og pepperkaker. Første runde med pepperkaker er snart fortært, så vi må ta en ny runde med det også til helgen. Noen år er jeg så heldig å få verdens beste kransekake i julegave av min svigermor. Mon tro om det skjer i år også?

Ellers så har min mor sydd kjøttruller til meg da hun var på besøk i november. Kjøttrullene skal kokes og presses tradisjonen tro rett før jul. Da fylles huset med en duft som gir barndomsminner. Julefrokost med skiver av kjøttrull på rundstykkene er helt nødvendig!

Adventstiden er det koseligste med hele julen synes jeg. Forventningen, masse levende lys, puslingene og alt som medfører er så utrolig koselig. Da jeg var barn, var dette en veldig stressende tid. Årsaken til det var nok at min mor drev klessbutikk, som naturlig nok hadde lange dager. Jeg bestemte meg tidlig for at førjulstiden ikke skulle være sånn når jeg en gang fikk familie. Så her prioriterer vi å nyte!

Teaterbilletter til juleforestilling ser det imidlertid litt mørkt ut med nå. Det kan se ut til at vi var for sent ute. Kanskje blir det romjulsforestilling i stedet. Vi hadde håpet å se Jul i blåfjell.


Foto er lånt fra Oslo Nye teater.

5 kommentarer:

Anette {foreldremanualen} sa...

Heisann!

Så at du lå som ny blogger inne på Norske interiørblogger, og syntes jeg dro kjensel på "navnet" ditt! Tror vi gikk på babysvømming sammen med de to guttene våre (på fem år)? (hvis jeg ikke tar helt feil da!). :-)

Nooria sa...

Det kan stemme ja :-)... var det du som giftet deg i Thailand... og sønnen din krabbet usedvanlig tidlig?

Anette {foreldremanualen} sa...

Hi hi, ja det stemmer det! ;-) Artig hva folk husker...

Har en liten en på 7 måneder, og han går allerede etter møblene her - så han er faktisk enda tidligere ute! (skryte skryte...)

Ser at du også har fått et par til...

Blir artig å følge bloggen din! :-D

Anitas hus sa...

Hei,
Takk for tipset om Durance såpen, kremt, tror nok jeg har overdrevet litt med doseringen da ja^^,) Ja ja, da skal bare bruke en kork fremover:)
Så flink du er til å sy. Nydelige kjoler.
Ha en fin helg!
Klem:O)

Hulda sa...

Veldig koselig at du "fant" meg i sommer. :) Virkelig noen skjønne barneklær du syr. De kjolene så veldig fine ut. Likte de møblene du viser oss. Skikkelig flotte!